بیزاری حضرت علی علیه السلام از کوفیان

shobahatdini

شبهات بروز دین اسلام

بیزاری حضرت علی علیه السلام از کوفیان

مهدی صیادی
shobahatdini شبهات بروز دین اسلام

بیزاری حضرت علی علیه السلام از کوفیان

 ‌ #بیزاری_علی_علیه_السلام_از_کوفیان

 
پرسش
 
تنفر #امام_على از شيعيان
 
#امام_علی در #نهج_البلاغه کسانی را که ادعای پیروی از اورا دارند و خود را شيعه مينامند، چنین مورد نکوهش قرار داده است:
#متن_عربى :
«وَ لَقَدْ أَصْبَحَتِ الْأُمَمُ تَخَافُ ظُلْمَ رُعَاتِهَا وَ أَصْبَحْتُ أَخَافُ ظُلْمَ رَعِيَّتِي اسْتَنْفَرْتُكُمْ لِلْجِهَادِ فَلَمْ تَنْفِرُوا وَ أَسْمَعْتُكُمْ فَلَمْ تَسْمَعُوا وَ دَعَوْتُكُمْ سِرّاً وَ جَهْراً فَلَمْ تَسْتَجِيبُوا وَ نَصَحْتُ لَكُمْ فَلَمْ تَقْبَلُوا أَ شُهُودٌ كَغُيَّابٍ وَ عَبِيدٌ كَأَرْبَابٍ أَتْلُو عَلَيْكُمْ الْحِكَمَ فَتَنْفِرُونَ مِنْهَا وَ أَعِظُكُمْ بِالْمَوْعِظَةِ الْبَالِغَةِ فَتَتَفَرَّقُونَ عَنْهَا وَ أَحُثُّكُمْ عَلَي جِهَادِ أَهْلِ الْبَغْيِ فَمَا آتِي عَلَي آخِرِ قَوْلِي حَتَّي أَرَاكُمْ مُتَفَرِّقِينَ أَيَادِيَ سَبَا تَرْجِعُونَ إِلَي مَجَالِسِكُمْ وَ تَتَخَادَعُونَ عَنْ مَوَاعِظِكُمْ أُقَوِّمُكُمْ غُدْوَةً وَ تَرْجِعُونَ إِلَيَّ عَشِيَّةً كَظَهْرِ الْحَنِيَّةِ عَجَزَ الْمُقَوِّمُ وَ أَعْضَلَ الْمُقَوَّمُ أَيُّهَا الْقَوْمُ الشَّاهِدَةُ أَبْدَانُهُمْ الْغَائِبَةُ عَنْهُمْ عُقُولُهُمْ الْمُخْتَلِفَةُ أَهْوَاؤُهُمْ الْمُبْتَلَي بِهِمْ أُمَرَاؤُهُمْ صَاحِبُكُمْ يُطِيعُ اللَّهَ وَ أَنْتُمْ تَعْصُونَهُ وَ صَاحِبُ أَهْلِ الشَّامِ يَعْصِي اللَّهَ وَ هُمْ يُطِيعُونَهُ لَوَدِدْتُ وَ اللَّهِ أَنَّ مُعَاوِيَةَ صَارَفَنِي بِكُمْ صَرْفَ الدِّينَارِ بِالدِّرْهَمِ فَأَخَذَ مِنِّي عَشَرَةَ مِنْكُمْ وَ أَعْطَانِي رَجُلًا مِنْهُم»ّ
#ترجمه:
 و هر آينه، ملتهاي جهان صبح مي كنند در حالي كه از ستم زمامدارانشان در ترس و وحشتند، من صبح مي كنم در حالي كه از ستمگري رعیت خود وحشت دارم شما را براي جهاد با دشمن برانگيختم، اما كوچ نكرديد، حق را بگوش شما خواندم ولي نشنيديد، و در آشكار و نهان شما را دعوت كردم، اجابت ننموديد، پند و اندرزتان دادم، قبول نكرديد آيا حاضران غائب مي باشيد؟ و يا بردگاني در شكل مالكان؟! فرمان خدا را بر شما مي خوانم از آن فرار مي كنيد، و با اندرزهاي رسا و گويا شما را پند مي دهم از آن پراكنده مي شويد، شما را به مبارزه با سركشان ترغيب مي كنم، هنوز سخنانم به آخر نرسيده، چون مردم سبا، متفرق شده، به جلسات خود باز مي گرديد، و در لباس پند و اندرز، يكديگر را فريب مي دهيد تا اثر تذكرات مرا از بين ببريد، صبحگاهان كجيهاي شما را راست مي كنم، شامگاهان به حالت اول برمي گرديد، چونان كمان سختي كه نه كسي قدرت راست كردن آن را دارد و نه خودش قابليت راست شدن را خواهد داشت اي مردمي كه بدنهاي شما حاضر و عقلهاي شما پنهان و افكار و آراء شما گوناگون است و زمامداران شما دچار مشكلات شمايند، رهبر شما از خدا اطاعت مي كند، شما با او مخالفت مي كنيد، اما رهبر شاميان خداي را معصيت مي كند، از او فرمانبردارند. به خدا سوگند دوست دارم معاويه شما را با نفرات خود مانند مبادله درهم و دينار با من سودا كند، ده نفر از شما را بگيرد و يك نفر از آنها را به من بدهد.
#منبع:
[خطبه ۹۷نهج البلاغه]
 
تقديم به ايرانيان فريب خورده بدست ملاهاى دوزارى.
اين مذهب ساخته ذهن فاسد ملاهاست و حتى خود #امامان_شيعه از آنها تنفر داشته اند.
 
 
 
#پاسخ
 
علی علیه السلام در این خطبه از کوتاهی های « #رعیت » خود گله می کند « اخاف ظلم رعیتی »
 
« رعیت »  #عامه_مردم را گویند که حاکم و پادشاهی بر آنان حکومت می کند .
 
معجم الوسیط ، ماده رعی 
 
مردمی که علی علیه السلام بر آنان حکومت می کرد ، تماما شیعه علی علیه السلام نبودند ، بلکه دارای عقاید و گرایش ها و مشرب های گوناگونی بودند که تنها به عنوان یک حاکم سیاسی با علی علیه السلام بیعت کرده بودند ، نه رهبر واجب الاطاعه از جانب خداوند .
 
علی علیه السلام در کلام دیگری روشن کردند که اکثر #رعیتشان از مریدان خلفای سابق بودند که چون سنگی در برابر اصلاحات علی علیه السلام قرار گرفته بودند .
 
 
شیخ بزرگوار کلینی روایت می کند که  علی علیه السلام  پس از به خلافت رسیدن برای مردم #خطبه خواند و فرمود ؛
 
«خلفای پیشین رفتاری داشتند که در آنها به عمد با پیامبر خدا مخالفت کردند و پیمان او را شکستند و سنتش را دگرگون ساختند.اگر مردم را بر کناره گیری از آن دارم و آن را به جایگاه خود در دوران پیامبر خدا برگردانم لشکریان از من دوری می جویند و من تنها می مانم به همراه گروهی اندک از #پیروانم که برتری و پیشوایی مرا بر پایه کتاب خدا و سنت پیامبر باور دارند.
 
اگر فرمان دهم که مقام ابراهیم را به جای خود که پیامبر نهاده بود برگردانم و فدک را به فرزندان فاطمه بر گردانم ...داوری های ستمگرانه را بر هم زنم ...مسح بر کفش ها را حرام سازم ،بر نوشیدن شراب کشمش حد جاری سازم و متعه حج و ازدواج را حلال گردانم و مردم را وادار کنم تا بسم الله الرحمان الرحیم را در قرائت بلند ادا کنند ...و مردم را بر حکم قرآن و طلاق بر پایه سنت واگذارم ...و وضو و غسل و نماز را به زمان و جایگاه اولیه و احکام شرعی اش بر گردانم ...آن گاه #مردم از اطرافم پراکنده شوند.
 
سوگند به خداوند که به مردم دستور دادم که در ماه رمضان جز نمازهای واجب را به جماعت نخوانند و انان را آگاه کردم که جماعت در نماز مستحبی بدعت است . ناگهان گروهی از لشکر که به همراه من در نبرد بودند فریاد بر آوردند که « ای اهل اسلام سنت عمر دگرگون شد .ما را از خواندن نماز مستحبی در ماه رمضان باز می دارد» 
 
با مشاهده تفرقه و جدایی و  پیروی از پیشوایان گمراهی و تبعیت از داعیان به آتش در این امت بیمناک شدم و« اگر این دستور را لغو  نکنم» بخشی از سپاهم شورش کنند.
 
الکافی ج 8 ص 58 _ الاحتجاج ج1 ص 626 _ کتاب سلیم بن قیس ج2 ص718
 
در روایت دیگر آمده است؛
 
 «وقتي امير مومنان به کوفه آمدند به حسن بن علي دستور دادند که در بين مردم ندا دهد که در ماه رمضان در مسجد ، نماز تراويح جماعت نخوانند ؛ پس حضرت در بين مردم همان را که امير مومنان فرموده بودند اعلام کردند ؛ وقتي #مردم کلام امام حسن  را شنيدند ، فرياد زدند که «واي عمر  واي عمر»- زيرا نماز تراويح از بدعت هاي عمر بود- وقتي امام حسن  به نزد امير مومنان باز گشتند به ايشان فرمودند : اين چه صدايي است ؟ پاسخ فرمود : اي امير المومنين ، مردم فرياد مي زنند واي عمر واي عمر ؛ امير مومنان فرمودند به ايشان بگو نماز بخوانيد «شما عمر را بيشتر از سنت رسول خدا قبول داريد و سنت را نمي خواهيد»
 
 التهذیب ج 3 ص 70
 
بنابراین گله علی علیه السلام از شیعیان مخلص خود نبوده است ، از کسانی بوده که به عنوان یک حاکم سیاسی ( نه یک امام الهی ) با علی علیه السلام بیعت کردند ، اما به همین بیعت هم پایبند نبوده اند و سستی ها و کوتاهی های آنان موجب ضربه به #جامعه_اسلامی آن زمان و شکست در برابر شامیان شده بود و الا شیعیان مخلص چون مالک ها و عمارها و ... کاملا سرسپرده علی علیه السلام بودند و به تعبیر امام رضا علیه السلام ؛
 
« شیعیان ما کسانی هستند که در برابر امر ما تسلیم هستند و از سخنان ما پیروی می کنند و با دشمنان ما در مخالفت هستند و هر کس چنین نباشد شیعه نیست » 
 
صفات الشیعه ص 162
 
حال چگونه شما کسانی که را تابع سنت خلفای ثلاثه بودند و با علی علیه السلام مخالفت می کردند را شیعه می نامید 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 25 دی 1398 | 23:42 | نویسنده : مهدی صیادی |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.